مشعل هدایت قرآنی ، مذهبی ، اعتقادی ، تربیتی
| ||
|
گستره و ژرفای امامت از بحث های گذشته، می توان به گسترده و ژرفای امامت پی برد . امامت را نباید صرفا تدبیر سیاسی جامعه ی اسلامی در چهارچوب احکام الهی خلاصه کرد، همان گونه که تنها در رهبری دینی در سطح بیان معارف و احکام الهی و هدایت تشریعی نیز خلاصه نمی شود . امامت، ظاهری بس گسترده و باطنی ثروت دارد . امامت ظاهری ریشه در ولایت و هدایت درونی و تکوینی دارد . آن کس که واسطه ی هدایت الهی در رساندن هدایت جویان به کمال مطلوب است، همم، پیش و بیش، از دیگران این شایستگی را دارد که در قلمرو هدایت تشریعی راهنمای مردم باشد و گفتار و کردارش، مقیاس و معیار حق و باطل به نشمار آید، اسوه و الگوی اخلاق و تربیت باشد، و بالاخره سررشته ی تدبیر نظام سیاسی و اجتماعی را در دست بگیرد . بدین جهت، اگر قرآنکریم، بر بعد عرفانی و باطنی امامت تاکید ورزیده و بر هدایت باطنی و نهانی پای فشرده است، نه بدان معنا است که امامت، شان دیگری جز ای ندارد، و رهبری فکری و دینی و اخلاقی و سیاسی جامعه از شئون و اهداف امامت نیست به بلکه بدین معنا است که بدون آن که فردی از چنان مقام و منزلت دارایی برخوردار باشد، نخواهد توانست در دیگر قلمروهای مربوط به هدایت و رهبری جامعه ی بشری، به گونه ای بایسته و ایده آل نقش آفرین باشد . آن کس که مذهب خلافت الهی بر زمین را دارد، می تواند مذهب خلافت نبوی و پیشوایی امت را بر عهده بگیرد . آن کسی که در هدایت تکوینی و باطنی، واسطه ی افاضة ی لطف و رحمت الهی به هدایت جویان است، می تواند در هدایت تشریعی و رهبری دینی و اخلاق، واسطه ی هدایت الهی برای جامعه ی بشری می باشد . آن کسی که در شناخت مثال و جهان به مقاله «علم آدم ای اسماء» رسیده است خواهد توانست رهبری عادلانه بشریت را عهده دار شود و هر چند و هر کس را در جای مناسب آن بگذارد . آن کسی که در جهاد با نفس اماره - که جهاد اکبر است - به پیروزی کامل رسید، است و از مقام عصمت برخوردار است، شایستگی رهبری جهاد اصغر را به وجه احسن خواهد داشت و سرانجام باید گفت: افمن یهدی الی الحق احق ان یتبع امن لایهدی الا ان یهدی فمالکم کیف تحکمون (80) پی نوشت: 1) بقره: 124 . 2) توبه: 12 . 3) هود: 17; احقاف: 12 . 4) یس: 12 . 5) المیزان، ج 17، ص 67 . 6) بقره: 29 . 7) بقره: 22 . 8) یونس: 67 . 9) بقره/21 . 10) بقره/22 . 11) الدر المنثور، ج 5، ص 217 . 12) اصول کافی، ج 1، کتاب الحجة، باب ان الحجة لاتقوم لله الا بامام . در این باب، سیزده حدیث که این مطلب را می رساند، نقل شده است . 13) مفاتیح الجنان، دعای عدیله . 14) بقره: 30 . 15) بقره: 31 - 32 . 16) بقره: 33 . 17) انعام: 75 . 18) ص: 26 . 19) بقره: 213 . 20) انعام: 87 - 88 . 21) انعام: 89 . 22) بقره/124 . 23) سجده: 24 . 24) انبیا: 72 - 73 . 25) زخرف: 26 - 28 . 26) در تفسیر البرهان، یازده حدیث که مضمون فوق در آن ها بیان شده، روایت شده است . ر . ک: البرهان فی تفسیر القرآن، ج 4، ص 138 - 140 . نیز ر . ک: المیزان، ج 18، ص 106 . 27) اسراء، 71 - 72 . جهت آگاهی از تفسیر این دو آیه، به تفسیر المیزان، ج 13، ص 165 - 170 رجوع شد . 28) بقره: 124 . 29) جهت آگاهی از احدیث یاد شده به کتاب الحجة از اصول کافی، ج 1، رجوع شود . نیز مصامین یاد شده، در حکمت 147 نهج البلاغه بیان شده است . 30) بقره: 124 . 31) اصول کافی، ج 1، کتاب الحجة، باب طبقات الانبیاء، حدیث 2 . 32) مریم: 42 . 33) هود: 69 . 34) نساء: 125 . 35) تفسیر المیزان، ج 1، ص 277 - 278 . 36) الامام: المؤتم به النسانا کان یقتدی بقوله او فعله، او کتابا او غیر ذالک: المفردات فی غریب القرآن، ص 24، کلمه ی ام . الامام: کل من اقتدی به و قدم فی الامور، النبی ( صلی الله علیه و آله وسلم) امام الائمة، والخلیفة امام الرعیة، والقرآن امام المسلمین معجم المقاییس فی اللغة، ص 48، کلمة ام . 37) بقره: 253 . 38) اسراء: 55 . 39) انعام: 86 . 40) المیزان، ج 7، ص 244 . 41) مجمع البیان، ج 1، ص 27 . 42) المفردات فی غریب القرآن، ص 538، کلمه ی «هدی » . 43) حمد: 6 . 44) بقره: 213 . 45) اسراء: 9 . 46) جرجانی، التعریفات، ص 112 . 47) هدی الرجل: استرشد (المنجد) . 48) طه: 50 . 49) اعلی: 3 . 50) شمس: 7 - 8 . 51) اسراء: 94 . 52) اسراء: 2 . 53) بقره: 185 . 54) رعد: 7 . 55) انعام: 87 - 88 . 56) قصص: 56 . 57) بقره: 272
نظرات شما عزیزان:
[ جمعه 17 شهريور 1391برچسب:نور خداوند در قلوب مؤمنان , ] [ 8:26 ] [ اکبر احمدی ]
[
|
|
[ تمام حقوق مادی ومعنوی این وبلاگ متعلق : به اکبر احمدی می باشد ] [ Weblog Themes By : weblog skin ] |